Onze school werkt nauw samen met verschillende partners om kinderen de beste ondersteuning te bieden. MosaLira ondersteunt ons als schoolbestuur bij onderwijs en beleid. Voor naschoolse opvang kunnen leerlingen terecht bij BSO De Gouden Wereld (MIK), en de allerkleinsten zijn welkom bij peuteropvang Caberg (Samen Spelen), zodat de overgang naar de basisschool soepel verloopt.
Gelijke kansencluster
Bij Mosalira werken we samen in clusters, wij zijn onderdeel van het gelijke kansen cluster. Tot dit cluster behoren de volgende kindcentra; KC Oda, Het Mozaïek, De Geluksvogel, Mosasaurus en Manjefiek.
Binnen dit cluster willen wij als scholen een bijdrage leveren aan gelijke kansen voor kinderen door efficiënter en effectiever samen te werken op de volgende gebieden:
- met één stem naar buiten treden
- goed personeelsbestand
- kwaliteiten/expertise voor cluster inzetten
- van- en met elkaar leren
Expertisecentrum MosaLira/consultant
Als basisschool van stichting MosaLira kunnen wij een beroep doen op experts vanuit het Expertisecentrum MosaLira. Het doel van het ‘Expertisecentrum’ van MosaLira is het onderwijsveld in haar ontwikkeling en uitvoering van ‘Passend Onderwijs’ te ondersteunen bij het vormgeven van ‘inclusief onderwijs’.
De focus ligt op de ondersteuning bij vragen gericht op speciale onderwijsbehoeftes van leerlingen en handelingsvaardigheden van leerkrachten binnen de ondersteuningsniveaus 1 t/m 3. Het heeft de voorkeur dat interventies in een vroegtijdig stadium gebeuren, zodat remediërende en curatieve acties zoveel mogelijk kunnen worden voorkomen.
Bij elk onderzoek/advies wordt steeds de vraag gesteld: ‘Wat heeft deze leerling, met deze leerkracht, in deze klas/groep, op deze school, uit dit gezin nodig om zich optimaal te ontwikkelen?’ Experts van het Expertisecentrum kunnen zijn: een consultant (psycholoog of orthopedagoog) die aan onze school is gekoppeld, maar ook een hoogbegaafdheidsspecialist, een ambulant begeleider of logopedist. Voor een overleg met een van deze partners over uw kind, wordt u altijd vooraf geïnformeerd. Zij kijken met ons mee, om te zorgen dat leerlingen het onderwijs krijgen dat ze nodig hebben en een verwijzing naar S(B)O niet nodig is. In overleg met de consultant kan er ook gekozen worden voor een (intelligentie/breed) onderzoek dat mogelijk door een andere partner uitgevoerd wordt.